هک رشد یا Growth Hack

هک رشد چیست؟

هک رشد یا Growth Hack واژه ای نوظهور در دنیای بازاریابی اینترنتی است. هک رشد روشی است که بعضی از بازاریان به کار می برند تا رشد کسب و کار و بیزینس خود را از راه های بعضا غیر عادی، چندین و چند برابر کنند. هک رشد مفاهیم بعضا پیچیده ای دارد و بعضی از تعاریف و قواعد را برهم می زند. اگر در اینترنت جستجو کنید، سایت های مختلفی درباره هک رشد توضیحات مختلفی داده اند که شخصا با خواندن این توضیحات گیج شدم!
به همین دلیل در این مطلب به صورت خیلی ساده می خواهم شما را با مفهوم هک رشد یا Growth Hack آشنا کنم . پس با من همراه باشید.

آپدیت اردیبهشت ۹۷ — این مطلب به مرور زمان آپدیت می شود و نکات جدیدی به آن افزوده می شود. درصورتی که تمایل دارید از آپدیت بعدی مطلع شوید، در خبرنامه ما عضو شوید. 
(لینک عضویت در انتهای مقاله)

تاریخچه عبارت « هک رشد »

داستان هک رشد از آنجایی شروع می شود که فردی به نام « شان الیس » که متخصص بازاریابی اینترنتی نیز بوده است، در شرکت ها و استارتاپ های مختلف مشغول به کار بوده است. وقتی شان بعد از مدتی بنابه دلایلی قصد ترک هر شرکتی را داشته، متوجه می شود که نمی تواند جایگزین مناسبی برای خود پیدا کند! افراد مختلفی برای مصاحبه مراجعه می کردند که همگی رزومه و سابقه هایی عالی داشته اند اما هیچکدام کافی نبودند!

شان متوجه می شود که درواقع آنها به یک بازاریاب معمولی نیاز ندارند و کارهایی که برای این شرکت ها انجام می داده است درواقع بازاریابی نبوده! و در اینجا واژه « هک رشد » رو معرفی می کند و تخصص خودش را نیز هکر رشد معرفی می کند.

مفهوم هک رشد درواقع بصورت خیلی ساده عبارتست از :

هنگامی که یک بازاریاب فعالیت های خود را به گونه ای انجام می دهد که هدف نهایی آن فعالیت ها، فقط رشد باشد، در واقع یک فرآیند هک رشد صورت می گیرد.

درواقع بازاریاب های سنتی شاید توانایی های زیادی داشته باشند ولی اهداف یک بازاریاب متنوع می باشد و همگی از یک سری حرکات و ترفند های تکراری و کلیشه ای برای جذب مخاطب استفاده می کنند اما یک هکر رشد در بند یک روش از پیش تعیین شده نیست و دست به هرکاری می زند تا به رشد برسد. فقط رشد!

مثال هایی از انواع هک رشد

گفتیم که هک رشد یعنی هرکاری که هکر رشد انجام می دهد تا استارتاپ و شرکتش هرچه سریع تر و با صرف هزینه کمتر رشد کند. هرکاری!
یعنی به عنوان مثال حتی اگر لازم باشد، رشوه هم می دهد فقط برای اینکه رشد کند!! (البته نه به این شدت! صرفا برای جا افتادن مطلب!)

اکنون می خواهم به چند مورد از هک رشد هایی که پیش تر انجام شده است و نتیجه بخش بوده اند، بپردازم ؛

۱٫ یوتیوب (و معادل داخلی آن، آپارات) ؛

حرکتی که یوتیوب و معادل داخلی آن، آپارات انجام می دهد این است که شما می توانید هر ویدیویی را که دوست دارید، انتخاب کنید و با دریافت کد اسکریپتی مربوط به آن، آن ویدیو را در وبلاگ و یا سایت خود، بصورت رایگان و بدون مصرف شدن فضای هاستتان قرار بدهید.

مزیت این کار برای ما که استفاده کننده هستیم، مشخص است. اما مزیت این حرکت برای یوتیوب و آپارات چیست؟

مزیت این روش این است که ویدیو در وبلاگ و یا سایت شما دقیقا در همان قالب یوتیوب پخش می شود و خیلی راحت کاربران را به سایت مرجع سوق می دهد!
یوتیوب به کمک این روش هک رشد توانست رشد بسیار زیادی را تجربه کند! (و طبیعتا آپارات هم با کپی از این روش به این رشد دست یافته است!)

۲٫ سرویس ایمیل هات میل ؛

سرویس ایمیل هات میل با یک تکنیک هک رشد توانست رشد زیادی را تجربه کند.

این سرویس به انتهای تمامی ایمیل های خود، تنها یک جمله اضافه کرد : I Love You + لینک به هات میل!

نتیجه این حرکت این شد که چندین میلیون کاربر جذب این سرویس شدند و پس از آن مایکروسافت این سرویس را به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.

۳٫ دراپ باکس ؛

یک روش خیلی موثر هک رشد که تقریبا می شود در اکثر استارتاپ ها آن را اجرا کرد، روشی است که دراپ باکس استفاده کرد.

در این روش شما با معرفی دوستانتان، فضای رایگان از دراپ باکس هدیه می گیرید. روشی بسیار ساده و در عین حال مخاطب جذب کن!

۴٫ اسنپ – تپسی ؛

اسنپ و تپسی، دو سرویس حمل و نقل آنلاین موفق در ایران نیز از روش قبل استفاده کردند. با این تفاوت که به ازای معرفی هر مسافر، اعتبار هدیه به طرفین تعلق می گیرد تا با هزینه کمتری سفر کنند.

۵٫ ریحون (سفارش آنلاین غذا) ؛

نوروز ۹۶ بود که ریحون به کاربران خود وعده ۹۰% تخفیف سفارش غذا در روز ۱۳ فروردین به مناسبت روز طبیعت را داد. این استارتاپ ایرانی کل تعطیلات نوروز به تبلیغات این کمپین پرداخت و تعداد زیادی ایمیل از کاربران دریافت کرد.

نکته جالب این روش این بود که در روز موعود یعنی ۱۳ فروردین، اعلام کرد که این حرف فقط دروغ ۱۳ بوده است!

درواقع ریحون با این روش توانست بدون دادن هیچگونه کد تخفیفی و صرف هزینه، ایمیل های بسیاری از کاربران جمع آوری کند.

نتیجه گیری و خلاصه مطلب در ۱ دقیقه

  • عبارت هک رشد نخستین بار توسط شان الیس، موسس وبسایت GrowthHacker.com معرفی شد.
  • هکر رشد درواقع بازاریابی است که تمام فعالیت های خود را بر روی هدف رشد بیشتر متمرکز می کند.
  • به فعالیت ها و ترفندهایی که یک هکر رشد استفاده می کند نیز هک رشد گفته می شود.
  • تکنیک های هک رشد برخلاف تکنیک های بازاریابی، ثابت و از پیش تعیین شده نیست و نیاز به خلاقیت دارد.

امیدوارم مطلب براتون مفید بوده باشه و خوب این مفهوم رو متوجه شده باشین، اما اگر ابهامی هست حتما در قسمت کامنت بگید.
همچنین اگر دوست داشتین، این مطلب رو در شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بذارین و یا داخل سایتتون به این مطلب لینک بدین.

4 پاسخ

تعقیب

  1. […] نکنید و طبیعی تر عمل کنید. (برای خواندن مقاله کامل «هک رشد چیست؟» کلیک […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *